بیوگرافی گوردون مور، موسس اینتل و خالق قانون مور
 
اخبار پاور بانک

قانون مور یکی دیگر از یادگارهای این دانشمند علوم کامپیوتر است که در سال ۱۹۶۵ توسط او بیان شد. او در این قانون به‌طور خلاصه توضیح داد که تعداد ترانزیستورها در هر تراشه، در مدت دو سال دو برابر می‌شود. این قانون پایه و اساس بسیاری از مطالعات روی تراشه‌ها و پردازنده‌ها را به همراه داشته و پیش‌بینی‌هایی نیز از آینده‌ی دنیای کامپیوترهای امروزی ایجاد کرده است.

تولد و تحصیل

گوردون ارل مور (Gordon Earle Moore) متولد سوم ژانویه‌ی سال ۱۹۲۹ در سان فرانسیسکو کالیفرنیا است. او سال‌های کودکی را در شهر پسکادرو گذراند و پس از آن به همراه خانواده‌اش به شهر ردوود سیتی در کالیفرنیای شمالی نقل مکان کرد. خانواده‌ی مور یکی از قدیمی‌ترین خانواده‌های آمریکایی بود. جد پدری او در سال ۱۸۴۷ به آمریکا آمده و در کالیفرنیا ساکن شده بود. پدر او، یک کلانتر محلی بود که ابتدا در شهر پسکادر و سپس در ردوود به دولت خدمت می‌کرد.

گوردون از کودکی به علم شیمی و آزمایش مواد انفجاری علاقه‌مند شد

گوردون در کودکی علاقه‌ی زیادی به ریاضیات و شیمی داشت. او دانش‌آموز خوبی بود اما در دوران دبیرستان بیش از تحصیل به ورزش کردن علاقه داشت. علاقه‌ی مور به شیمی از آزمایشگاه شیمی یکی از همسایه‌ها در شهر ردوود شروع شد. او در این دوران در آزمایشگاه به ترکیب مواد شیمیایی و ساختن مواد انفجاری مشغول بود. 

گوردون مور از دبیرستان سکویا فارغ‌التحصیل شد و برای ادامه‌ی تحصیل به دانشگاه سن خوزه رفت. او اولین عضو خانواده بود که تحصیلات خود را در مقطع دانشگاهی ادامه می‌داد. پس از دو سال تحصیل در سن خوزه، مور به دانشگاه برکلی کالفرنیا رفت و در آنجا مدرک کارشناسی خود را در رشته‌ی شیمی دریافت کرد. پس از آن او به دانشگاه کلتک (مؤسسه‌ی فناوری کالیفرنیا) رفت تا مدرک دکترای خود را در رشته‌ی فیزیک و شیمی دریافت کند.

 

 

 

گوردون مور در دوران تحصیل در سن خوزه با بتی آیرینی واتاکر آشنا شد و با او ازدواج کرد. حاصل ازدواج آن‌ها که در ۹ سپتامبر سال ۱۹۵۰ ثبت شد، دو پسر به نام‌های کنث و استیون است.

شروع فعالیت کاری

اگرچه امروزه کالیفرنیا به‌عنوان مرکز فناوری جهان شناخته می‌شود، اما در زمان فارغ‌التحصیلی مور شغل‌های زیادی مرتبط با تحصیلات او در این منطقه وجود نداشت. به همین دلیل او خانواده‌اش را مریلند برد و در آنجا در دانشگاه جان هاپکینزبه‌عنوان محقق مشغول به کار شد. مور از شغل محققی خود راضی بود؛ اما طبیعت عملگرایش او را از این فعالیت دور می‌کرد. او در نهایت به دنبال ساخت محصولات بود تا نتایج تحقیقاتش را به‌صورت عینی مشاهده کند.

شاکلی سمی‌کانداکتر

ویلیام شاکلی، یکی از محققان مؤسسه‌ی تحقیقات بل لبز و یکی از مخترعان ترانزیستور در سال ۱۹۴۷، در آن سال‌ها به دنبال ترک بل لبز، بازگشت به کالیفرنیای شمالی و تأسیس کسب‌وکار شخصی‌اش در حوزه‌ی نیمه‌هادی‌ها بود. او برای تأسیس شرکتش با نام شاکلی سمی‌کانداکتر مجموعه‌ای از متخصصان را دور هم جمع کرد که گوردون مور نیز به‌عنوان شیمی‌دان به آن‌ها ملحق شد. حمایت مالی تأسیس این شرکت نیز توسط آرنولد اورویل بکمن، از دانشمندان و شیمی‌دانان مشهور آمریکایی انجام شد. نکته‌ی مهم این که شرکت Shockley Semiconductor امروز به‌عنوان محل تولد سیلیکون ولی شناخته می‌شود.

 

منبع: zoomit


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
چهار شنبه 23 خرداد 1397برچسب:, :: 10:38
صدری سعیدی

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها